Twente Twenty
De mediaXtra-productie Twente Twenty, Het Twents Gemeenteraadsverkiezingendebat, is de winnaar van de OLON Award 2014. De OLON Award is de prijs voor de beste lokale-omroep productie van 2014. Deze award wordt jaarlijks uitgereikt door de OLON, de Organisatie van Lokale Omroepen in Nederland. De uitreiking van deze award vond plaats op vrijdag 6 juni 2014 in Beeld en Geluid in Hilversum.
Op 5 maart was in Enschede voor de eerste keer het Twents Gemeenteraadsverkiezingendebat. Een unieke interactieve productie, opgezet door TV Enschede FM in samenwerking met veel partners uit de regio, zoals de Twentsche Courant Tubantia, het Regionaal Mediacentrum Twente, Twente Branding, De Maatschappij, studievereniging Sirius, mediaXtra, de Universiteit Twente en de Provincie Overijssel.
Doel was om het belang van de politiek ook bij minder politiek geinteresseerden duidelijk te maken.
Door op een actieve en interactieve manier de kijker bij het debat te betrekken, bereik je dat mensen zelf een mening gaan vormen over zaken die in hun gemeente spelen. Tijdens de avond gingen 10 lijsttrekkers van partijen uit heel Twente in debat. Het debat was te zien bij alle lokale omroepen in Twente, aangesloten bij het RMC Twente.
Het debat speelde zich niet alleen in de zaal af, via Twitter en Facebook konden kijkers van zich laten horen. Een Twitter-balk onderin beeld gaf continu aan hoe de kijkers over het onderwerp dachten. De bezoekers in de zaal en de kijkers thuis konden actief meedoen door de speciaal ontwikkelde app te gebruiken. Via de app kon eens of oneens worden gestemd. Deze resultaten werden live in de uitzending verwerkt in de Red Room. Bij deze stem-applicatie werd een koppeling ontwikkeld met de stemwijzer van de Tubantia.
http://youtu.be/31vkfgtMlxE